Eszközök

Kompresszorok, EQ-k, limiterek, térképzők, fáziskorrekció, szűrők, analizátorok, ezek létező összes típusa, fajtája, különböző karakterű változatai, mind elektronikai, mind algoritmus felépítésükben, végül mindezek vagy eszközben, vagy plug-in formában. Ennyire egyszerű. Már csak ismerni kell őket, hogy melyik mire alkalmas, melyik produkál szebb, jobb eredményt, persze csak az adott dalban, mert egy másikhoz lehet, hogy másik eszköz illik.Ma már rengeteg plug-in kapható, elérhető megfizethető áron. Amíg régen egy komolyabb vas több ezer dollárba került, addig a mai, digitális változatait pár dollárért (max 1-2 száz) megvehetjük. Kérdés az: tudjuk-e, melyik mire képes? Mennyire használható, vagy használhatatlan? A piac itt sem kíméli a vevőt, bármit eladnak nekünk, de kevesen tudják, melyik mire jó, vagy esetleg milyen kárt okoz. Végül is a mastering mérnök olyan tudással, ismeretekkel bír ezen a téren, ami segít a gyors és pontos eszközválasztásban. Ráadásul nincs tele a füle a keverés közben szépen elsikkadó hibákkal, a napokig, hetekig tartó ismétlések nem tömítik el a fülét. Ezért fontos "külsősre" bízni a masteringet, mégha képesek is lennénk magunk is elvégezni. Ő egyből észre veszi azt, ami a keverést végző hangmérnök fülét már elkerüli.

Más szemszögből pedig itt van két jól érthető, világos írás a masteringről:

How Much Does Music Mastering Cost? Breakdown & Alternatives          és  What is Audio Mastering?